13 April 2010

mitt slagsmål med ur access

Det hela började med att jag skulle titta på de fyra programmen från UR Access som ingår i en av våra delkurser den här terminen. So far, so good. Jättebra initiativ att ha andra källor än alla dessa böcker, och det finns mycket alternativt material tillgängligt via UR om man bara vet vad man letar efter. Ofta är de olika klippen inte heller överdrivet långa utan sådär lagomt långa, på vår kurslista stod exempelvis fyra klipp a la ca 27 minuter, så totalt ca 2 timmar. Inte illa.

Perfekt. Om nu bara det hade fungerat bra att se dem i en mac-värld ja. Har testat tidigare utan framgång (men inte orkat felsöka), tänkte att det kanske var nätverksinställningarna som strulade. Men icke. Idag besökte jag campus och testade via deras nätverk (med en annan dator till och med). Och ja - streamingtjänsten ville att firefox skulle ha ett windows media player plugin. WTF?!?! För att göra livet lite enklare - det plugin som rekommenderas och som finns för firefox saknar mac-stöd! Istället rekommenderas man kombinera ihop flip4mac med quicktime - den kombinationen har jag redan sedan en tid tillbaka. Det löser dock inte mina streamningsproblem med UR.

Vet inte heller om jag är så positiv till att en nätbaserad utbildning som den jag går på om och om igen låser sig i en miljö som är optimerad för windowsanvändare? För det är hela tiden de som inte är windowsanvändare som får göra extrajobbet som uppkommer i samband med filkonverteringar och liknande.

Blir fortsatta efterforskningar senare. Har inte riktigt tid med det nu.

No comments: